نهمین کنفرانس بینالمللی پیشرفتهای اخیر در مهندسی راهآهن افتتاح شد
آیین افتتاح نهمین کنفرانس بینالمللی پیشرفتهای اخیر در مهندسی راهآهن (ICRARE)، صبح روز سهشنبه ۳۰ اردیبهشتماه ۱۴۰۴ در سالن آمفیتئاتر شهید بهرامی دانشگاه برگزار شد.
در آیین افتتاح، پس از تلاوت قرآن کریم و پخش سرود ملی جمهوری اسلامی ایران، دکتر موسوی گزافرودی (دبیر کنفرانس و رئیس دانشکده مهندسی راهآهن دانشگاه علم و صنعت ایران)، ضمن معرفی دانشکده مهندسی راهآهن، گزارشی از روند برگزاری نهمین کنفرانس بینالمللی پیشرفتهای اخیر در مهندسی راهآهن طی دو روز برگزاری آن ارائه کرد.
.JPG)
دبیر کنفرانس با تاکید بر اینکه در برنامههای توسعه ششم و هفتم، صنعت ریلی جایگاه ویژهای دارد و این موضوع در بندهای ۲۵ و ۲۶ به خوبی بیان شده است، گفت: شعار نهمین کنفرانس بینالمللی پیشرفتهای اخیر در مهندسی راه آهن، «حمل و نقل ریلی، پیشران توسعه پایدار»، انتخاب شده است چرا که حمل و نقل ریلی به عنوان حمل و نقل پاک و کممصرف، میتواند در توسعه پایدار نقش کلیدی داشته باشد.
دکتر موسوی در خصوص برنامههای کنفرانس توضیح داد: ۵ سخنران کلیدی از کشورهای انگلیس، پرتغال و اتریش در این همایش سخنرانی دارند؛ همچنین ۱۹ کارگاه تخصصی آموزشی و ۱۲ نشست ارائه مقاله به همراه ۴ پنل در محورهای خط و سازه، ماشینها، حمل و نقل ریلی و راهآهن برقی و کنترل علائم، برگزار و طی دو روز، ۱۱۶ مقاله از ۶۱۲ پژوهشگر ارائه میشود. وی افزود: در کنفرانس نهم، نکوداشت شهدای پل قطور (از پلهای ریلی در خوی که صدام قصد تخریب آن را داشت)، به عنوان رویداد فرهنگی در نظر گرفته شده است. همچنین نمایشگاهی از دستاوردهای صنعت ریلی با حضور شرکتهای فعال در این زمینه همانند مپنای ریلی و هلدینگ تخصصی راه و شهرسازی قرارگاه سازندگی خاتم الانبیاء، بر پا شده است.
دکتر شکریه (سرپرست دانشگاه)، سخنران بعدی مراسم افتتاحیه بود. وی ضمن خیر مقدم به حضار، به شروع فعالیت تاسیس دانشکده مهندسی راهآهن در دانشگاه علم و صنعت ایران از زمان وزارت آقای مهندس سعیدیکیا در سال۱۳۷۶ اشاره و گفت: دانشکده مهندسی راهآهن، دانشکدهای چند تخصصی است که تفاوتهای جدی با دیگر دانشکدههای دانشگاه علم و صنعت ایران دارد و متخصصین مختلف در آن به دنبال مسائل کاربردی هستند که وجه امتیاز ویژه این دانشکده است.

سرپرست دانشگاه اظهار داشت: خوشبختانه دانشکده منحصر به فرد مهندسی راهآهن دانشگاه علم و صنعت ایران، طی این سالها کارنامه بسیار درخشانی از خود نشان داده و اعضای هیأت علمی آن هم در صنعت درخشیدهاند. وی با اشاره به اینکه در حال حاضر، سکان هدایت راهآهن جمهوری اسلامی ایران، در دستان یکی از اعضای هیأت علمی دانشکده مهندسی راهآهن دانشگاه علم و صنعت ایران است، از آقای دکتر ذاکری به عنوان چهره شناخته شده به لحاظ علمی و مدیریتی و استاد موفق دانشکده نام برد و افزود: اینکه تعداد مناسبی از اساتید این دانشکده، رتبههای بالای بینالمللی دارند و دکتر اسمعیلی یکی از اساتید آن دانشکده عضو هیات تحریریه یکی از مجلات بینالمللی است.
دکتر شکریه گفت: سوابق دانشکده مهندسی راهآهن نشان میدهد میتوان هم چند تخصصی بود و هم موفق. وی افزود: اینکه خروجیها و دانشآموختگان این دانشکده، در صنعت ریلی شاغل هستند، نشان میدهد نیروهایی که تربیت میکنیم، در صنعت موفق هستند و این موضوع، رغبت دانشجویان را برای تحصیل در این دانشکده افزایش می دهد.
سرپرست دانشگاه، در بخش دیگر سخنان خود به موضوع بازنگری نقشه جامع علمی کشور اشاره و با تاکید بر اینکه یکی از اولویتهای جدی ما، نیاز به حمل و نقل ریلی است، یکی از اقدامات مورد نیاز در راهآهن را تهیه بانک اطلاعات و استفاده از هوش مصنوعی دانست و گفت: این کنفرانس، فرصت خوبی برای اندیشیدن به این موضوعات است و با توجه به فرصت تغییر نقشه جامع علمی کشور که دارد اتفاق میافتد، دانشکده مهندسی راهآهن میتواند نقش اساسی ایفا کند. وی تصریح کرد: صنعت ریلی، فناوری پیشرفته است و باید با دقت بیشتر به آن پرداخته شود.
.JPG)
در ادامه مراسم، دکتر پورسیدآقایی (معاون سابق حمل و نقل و ترافیک شهرداری تهران)، با موضوع اقتصاد حمل و نقل ریلی سخنرانی کرد. وی در اهمیت صنعت ریلی گفت: سلطه یک قرن آمریکا بر کشورهای دیگر در قرن ۱۹ میلادی، به واسطه راهآهن آن بوده است و مصداق دیگر در قرن ۲۱، کشور چین است که از ۲۵ سال قبل، برنامه بسیار وسیع و اغواکننده برای توسعه قطارهای سریعالسیر گذاشت و اکنون چین بیش از تمام اروپا و آمریکا، قطار سریعالسیر دارد که اقتصاد آن را دگرگون کرده است.
دکتر پورسیدآقایی با تاکید بر اینکه راهآهن، نقش محوری در اقتصاد کشورها دارد، تصریح کرد: اگر بنا بود در منطقه مقام اول اقتصاد را داشته باشیم، یکی از راههای آن این بود که راهآهن بسیار خوبی داشته باشیم. وی با اشاره به اینکه راهآهن میتواند حاشیه سود بسیار بالایی ایجاد کند و مصرف سوخت آن هم یک هفتم جاده است، اظهار داشت: ریشه مشکل در صنعت ریلی، اقتصاد ریلی است که اگر بخواهیم مشکل اقتصاد درست شود باید مشکل سوخت درست شود.
.JPG)
پس از پخش پیام تصویری مدیر کل اتحادیه بینالمللی راهآهنها، دکتر جبارعلی ذاکری (معاون وزیر راه و شهرسازی و مدیرعامل راهآهن)، سخنرانی کرد. وی با ابراز خوشحالی از حضور در جمع همکاران خود در دانشکده مهندسی راهآهن و دانشگاه علم و صنعت ایران و نیز صاحبنظران و فعالان صنعت حمل و نقل ریلی، ابراز امیدواری کرد این همایش به اهداف خود دست یابد و هماندیشی خوبی در خصوص پژوهشهای تقاضامحور و اثربخش صورت پذیرد.
دکتر ذاکری تاکید کرد: پیدا کردن موضوعات و مواردی که میتواند در صنعت نقشآفرین باشد، کار سادهای نیست ولی تعامل صنعت و دانشگاه میتواند این مشکل را کمرنگ کند.
مدیرعامل راهآهن جمهوری اسلامی ایران گفت: هم در مجلس و هم هیات دولت، تاکید کردهام که علیرغم سیاست کلی نظام که اولویت را به حمل و نقل ریلی داده است، از زمان ابلاغ این سیاستها در سال ۱۳۷۹ تاکنون، نتیجهای که حاصل شده، توسعه ۹ برابری جاده نسبت به ریل بوده است و این نشان میدهد باید توجه جدی در وضع قوانین باشد.
دکتر ذاکری با اشاره به تاکید مقام معظم رهبری که فرمودند: «موقعیت استراتژیک کشور طوری است که هم از شمال به جنوب، هم از شرق به غرب، در چهارراه ارتباطی قرار داریم و بایستی از این موقعیت، برای ترانزیت بار استفاده شود. این نمیشود مگر با وجود خطوط ریلی و راهآهن؛ با جاده نمیشود»، گفت: ترانزیت سال گذشته ما در مجموع، ۲۰ میلیون تن بود که چهار دهم درصد آن ریلی و ۱۷.۶درصد جادهای بوده است.
مدیرعامل راهآهن جمهوری اسلامی ایران با تاکید بر ترانزیت ریلپایه، گفت: اگر بخواهیم موقعیت استراتژیک کشور را احیا کنیم- خصوصا در این شرایط که امنیت دریایی به دلیل جنگ روسیه و اوکراین کاهش یافته- بهترین موقعیت استفاده از کریدور شمال به جنوب است. وی افزود: تا زمانی که اقتصاد حمل و نقل ما، چه در بار و چه مسافر تغییر نکند، سرمایهگذاری در حوزه حمل و نقل صورت نمیگیرد و این موضوع با شعار و گفتاردرمانی درست نمیشود بلکه نیازمند اجرای جراحیهایی در بخشهای مختلف هستیم که حمل و نقل ریلی شکوفا شود.
.JPG)
مهندس رحمانی (مدیرعامل هلدینگ تخصصی راه و شهرسازی قرارگاه سازندگی خاتمالانبیاء)، سخنران بعدی مراسم افتتاحیه کنفرانس بود که ضمن معرفی مجموعه قرارگاه، به تبیین فعالیتهای هلدینگ تخصصی راه و شهرسازی آن در کشور در حوزه حمل و نقل ریلی پرداخت. وی گفت: این هلدینگ تاکنون در حوزه حمل و نقل ریلی, بیش از ۶۴ پروژه، از جمله راه آهن کرمان- زاهدان را انجام و به بهرهبرداری رسانده که معادل ۹ درصد کل پروژههای بهرهبرداری شده قرارگاه است.
مدیرعامل هلدینگ تخصصی راه و شهرسازی قرارگاه سازندگی خاتمالانبیاء، اعلام کرد که این هلدینگ، آمادگی دارد بیشترین سهم را در دسترسی به افقهای تعیین شده در برنامه هفتم توسعه داشته باشد و نسبت به استفاده از ظرفیت نخبگی و ظرفیت دانشجویی برای انجام بهتر پروژههای قرارگاه، در جهت سازندگی کشور اعلام آمادگی کرد.
.JPG)
آخرین سخنران مراسم افتتاحیه، مهندس لطفی (مدیرعامل شرکت بهرهبرداری راهآهن شهری تهران و حومه) بود. وی با اشاره به سرویسدهی متروی تهران به ۲ میلیون سفر در روز و طرح بحث قطار ملی در شهرداری تهران، گفت: صنعت ریلی، نماد توسعه و فناوری بوده ولی علاوه بر آن برای ما نماد خودباوری هم هست.
وی با تاکید بر بین رشتهای بودن موضوع حمل و نقل ریلی گفت: تا کنون در صنعت ریلی به حوزه تکنیکال توجه داشتهایم، ولی اگر میخواهیم اقدامات پایدار بماند، باید همت ویژه روی مدیریت در حوزه حمل و نقل کشور داشته باشیم.
گفتنی است ICRARE یکی از معتبرترین و پرسابقهترین کنفرانسهای برگزار شده در زمینه مهندسی راهآهن در غرب آسیاست که تاکنون هشت دوره موفق از آن، همراه با استقبال کمنظیر اساتید، محققان و صنعتگران داخلی و خارجی، توسط دانشکده مهندسی راهآهن دانشگاه علم و صنعت ایران برگزار شده است و نهمین دوره آن، روزهای ۳۰ و ۳۱ اردیبهشتماه در دانشگاه برگزار میشود.
|